δεν μπορούμε να φοβόμαστε τις ιδέες των τεράτων

Είναι  σχετικά γνωστό πως δυο καλοί συμφοιτητές του μεταπτυχιακού φιλοσοφίας ο Μιχάλης Βραζιτούλης και ο Κώστας Φιλιππάκης πραγματοποίησαν μια όντως προκλητική εκδήλωση των φιλοσοφικών επιρροών της ριζοσπαστικής δεξιάς. https://www.facebook.com/events/728989164120543/

Η αναγγελία της εκδήλωσης προκάλεσε την διαφωνία και την πολεμική, από πολλές πλευρές,  όπως πχ από τον  καλό μου φίλο και συναγωνιστή, μέλος της Α.Κ Ιωαννίνων  Αλέξανδρο Σχισμένο διδάκτορα φιλοσοφίας του ΦΠΨ ή τον καθηγητή του ΦΠΨ Στάθη Παπασταθόπουλου.

Καταρχήν τίποτε δεν είναι ουδέτερο , όσο και ουδέτερα αν προσφέρεται ανεξάρτητα από το τι επιθυμούν και τι προσδοκούν οι φορείς και οι εκφραστές των απόψεων.

 Ακόμη και η αποδόμηση τους δίνει χώρο σε αυτές τις θεωρήσεις, αλλά ακόμη και η «σιωπή» δεν τις αποτρέπει να διεισδύουν και να επιδρούν, στο βαθμό που έχουν διαμορφωθεί οι αντικειμενικές συνθήκες.

Πόσο μάλλον που  οι συνθήκες που διαμορφώνονται είναι τέτοιες που ο φασισμός και ο μεταφασισμός σε συνεργασία με νεοφιλελεύθερες θεωρήσεις όχι μόνο σηκώνει κεφάλι, αλλά τοποθετείται  στην κεντρική πολιτική σκηνή πολλών  κρατών.  Πρόκειται για έναν εθνοκεντρισμό ή ευρωκεντρισμό ή αμερικανοκεντρισμό, νεοφιλελευθέρων    ακροδεξιών αντιλήψεων.

Φυσικά οι εν λόγω θεωρήσεις κυκλοφορούν με την μια ή την άλλη χροιά,  και παρόλο που δεν ηγεμονεύουν- ευτυχώς όχι ακόμη- είναι αδύνατο να θεωρείς πως μπορείς  να τις απαγορεύσεις.

Να ασκήσεις κριτική θεμιτό, να ασκήσεις άγρια πολεμική θετικότατο, και από αυτή την οπτική συμφωνώ με την κριτική και την πολεμική στην εκδήλωση ή μάλλον στις ιδέες, ανεξάρτητα από το πώς θα παρουσιάζονταν. Με προσοχή όμως στο πως θα αντιμετωπίσεις αυτούς που ήταν οι οργανωτές και οι ομιλητές, α)με σεβασμό στο πρόσωπο τους  β) με διαφωνία ή ακόμη και με πολεμική διάθεση για την ποιότητα της εκδήλωσης.

Από την άλλη σε ενα γενικότερο πλαίσιο  διαφωνώ με την απαγόρευση της έκφρασης απόψεων,  ακόμη και  αν αυτές προπαγανδίζουν ιδέες που αύριο θα με στείλουν στο ικρίωμα.

Και αυτό για 3 λόγους :

1) Το πάνω χέρι το έχουν δυνάμεις που με την ίδια μεθοδολογία, μάλλον πιο εύκολα θα απαγορεύσουν τις δικές μου ιδέες, πάρα αυτές.

 2) Τοποθετούμενος σε ένα φιλοσοφικό δημοκρατικό σχετικισμό, μάλλον μου είναι αδύνατο να τοποθετήσω τα πράγματα σε μια θεώρηση απόλυτου καλού/ απόλυτου κακού, αλλά σε μια σχέση ταυτότητας και  μη-ταυτότητας.

 Ενώ αν το συνδυάσω α)  με την αντίληψη που εκπορεύεται από το βιβλίο ρομαντικός αντικαπιταλισμός των Sayre-  Lowy και β) με την θέση του Ε. Μπλοχ  για την ενότητα και την αντίθεση σύγχρονου/ ασύγχρονου , που οι Ναζί την διάβασαν για λογαριασμό τους πιο παραγωγικά από τι οι θετικιστές κομμουνιστές και αριστεροί,  τότε δύναται να θεωρήσω πως η εμφάνιση καταστροφικών ιδεών είναι ο καρκίνος που εμφανίζεται όταν έχουμε το μπλοκάρισμα του ουτοπικού πλεονάσματος.

Μπλοκάρισμα που καταπολεμιέται από τον πλουραλισμό του δημοκρατικό σχετικισμού και όχι από λογικές αστυνομοκρατίας ιδεών και πολιτικών.

3) Έχω εμπιστοσύνη στις ιδέες μου, έχω εμπιστοσύνη πως το δικό μας χειραφετικό πρόταγμα, θα νικήσει κάθε ιδέα και πρακτική που επιθυμεί να μας γυρίσει αιώνες πίσω ή να προκαλέσει την καταστροφή της ανθρωπότητας και κατά συνέπεια δεν μπορεί να διέπεται από τον φόβο απέναντι στις ιδέες των τεράτων.

Προσωπικά για λόγους υγείας, δεν παρακολούθησα την εκδήλωση των δυο συμφοιτητών μου, για να θέσω τις διαφωνίες, όπως δεν παρακολούθησα την σημερινή ανάγνωση  φιλοσοφίας με ένα κείμενο του Ουμπέρτο Έκο για το πρωτοφασισμό(https://www.facebook.com/events/329812714280275/).

 Επίσης από το facebook έμαθα πως ο φίλος Μιχάλης Βραζιτούλης ετοιμάζει να κάνει μηνύσεις στο Αλέξη, το περιοδικό Βαβυλωνία και στην Α.Κ το καλώ να το ξανασκεφτεί , γιατί έτσι θα χάσει κάθε δίκαιο που έχει και στο βαθμό που το έχει.

avatar

Δημήτρης Αργυρός

ΑΣ ΙΧΝΗΛΑΤΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ. ΑΣ ΠΕΡΙΠΛΑΝΗΘΟΥΜΕ ΣΤΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ . ΓΙΑΤΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΑΠΟ ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ . ΓΙΑΤΙ ΟΥΤΟΠΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΤΟΠΟ ΚΑΙ ΤΟ ΑΔΥΝΑΤΟ. ΓΙΑΤΙ ΟΥΤΟΠΙΑ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ.

Αφήστε μια απάντηση