Κεντρικό και τοπικό κράτος

Υπάρχουν λανθασμένα ή εσκεμμένα λανθασμένα  νομίζω δυο απόψεις:
Η πρώτη θεωρεί την τοπική αυτοδιοίκηση , τοπική διοίκηση καλύτερα , ως το μακρύ χέρι του κράτους και αυτό με όρους συγκεντροποίησης της εξουσίας στο κέντρο  σε βάρος της περιφέρειας. Η εν λόγω άποψη θεωρεί πως αν δοθεί μια αυτονομία στην τοπική διοίκηση τότε αυτή θα μετασχηματιστεί σε πραγματική τοπική αυτοδιοίκηση.
Η δεύτερη άποψη πιστεύει πως όντως υπάρχει αυτό το πλαίσιο μιας τοπικής αυτοδιοίκησης και πως η ευθύνη ανήκει στους διαχειριστές να την εφαρμόσουν. Βέβαια αυτοί που υποστηρίζουν την εν λόγω πολιτική θέση ταυτίζονται με την υπάρχουσα τάξη πραγμάτων.
Με τις παρακάτω θέσεις θα επιχειρήσω να απαντήσω στα παραπάνω ερωτήματα.
Το παλαιό συγκεντρωτικό κράτος του Ναπολέοντα και του Βίσμαρκ έχει τελειώσει προ πολλού. Συγκεντρωτικό κράτος που πάτησε πάνω στην ήττα των αστικών δημοκρατικών επαναστάσεων που έδιναν μεγάλη έμφαση στην αποκέντρωση και την αυτοδιοίκηση.
Αστικές δημοκρατικές επαναστάσεις που μέχρι και την κομμούνα των Παρισίων , αυτή την πρώτη εργατική επανάσταση, θα προτάξουν την λαϊκή αυτοδιοίκηση, την άμεση δημοκρατία, την ολοκληρωμένη λαϊκή αποκέντρωση. Πρόκειται για «καταραμένο απόθεμα» που ανα διαστήματα θα μπλοκάρει τις επιδιώξεις των κυριάρχων και εκτρέπει τα πράγματα σε καταστάσεις που δεν είναι ολοκληρωτικά ελεγχόμενα από τους κυριάρχους.
Φυσικά στην Ελλάδα ποτέ δεν εφαρμόστηκε αυτό το μοντέλο , παρά τις επιδιώξεις του Καποδίστρια και του Όθωνα, απόρροια της ιδιόμορφης αστικής ολοκλήρωσης, με έντονα τα χαρακτηριστικά της λαϊκής παρέμβασης λόγω της Ελληνικής Επανάστασης,  αλλά και λόγω της δύναμης των τοπικών αρχόντων, των κοτζαμπάσηδων.
Από το β παγκόσμιο πόλεμο και μέχρι το τέλος του 20ου αιώνα στην δυτική Ευρώπη με τον ένα ή τον άλλο τρόπο η ανάπτυξη του καπιταλισμού και της ταξικής πάλης δημιούργησαν μια τοπική αυτοδιοίκηση που επέτρεπε την παραγωγή και την αναπαραγωγή του αστικού εθνικού κράτους και της ενσωμάτωσης των λαϊκών αντιδράσεων.
Στην Ελλάδα η παράδοση της πραγματικής λαϊκής αυτοδιοίκησης την περίοδο της κατοχής στοίχειωσε την παραγωγή και την αναπαραγωγή με αποτέλεσμα να μην προχωρήσει όπως στην υπόλοιπη Ευρώπη η παραγωγή μιας αποκεντρωμένης τοπικής αστικής αυτοδιοίκησης.
Με τις λαϊκές δυνάμεις του κέντρου και της αριστεράς να αναλαμβάνουν ρόλο μιας τοπικής διαχείρισης σε επίπεδο του δήμου, με θετικά σε ένα βαθμό χαρακτηριστικά. Ταυτόχρονα από το 1980 οι αριστερές δημαρχίες μετατρέπονται σε μεγάλο βαθμό σε τυπικούς αστικούς διαχειριστές σε συνεργασία ή και κόντρα  είτε με τους κεντροαριστερούς είτε με κεντροδεξιούς.
Αντίστοιχα ας σημειωθεί στην Ευρώπη και γενικότερα στο δυτικό κόσμο τα σύγχρονα ανταγωνιστικά κινήματα ήταν και είναι κινήματα άστεως, ακόμη και αν είναι κινήματα αγροτικά ή ημιαγροτικα, όπως πχ των Ζαπατίστας.
Αλλά και ο παρατεταμένος Μάης , ο παγκόσμιος Μάης , ο ιταλικός εργατικός και ανταγωνιστικός Μάης είχε εντόνως στοιχεία αστικά , αστικά από το άστεως, δηλαδή της πόλης.
Ή αστικά, δηλαδή της πόλης, αλλά και βαθιά προλεταριακά , είναι τα σύγχρονα κινήματα που διεκδικούν δημόσια αγαθά και το κοινό/ κοινά, την ισορροπία με την φύση και το περιβάλλον και την πόλη.
Η ΕΕ , η παγκοσμιοποίηση , οι ολοκληρώσεις η αλληλοσύνδεση- παρά την ανισομετρία των οικονομιών- είχε ως αποτέλεσμα την λεγόμενη περιφερειοποιήση. Οι περιφέρειες αποκτούν μια οικονομική και πολιτική αυτονομία, όχι όμως έξω από την υπάρχουσα τάξη πραγμάτων, το αντίθετο προσκολλάται όσο ποτέ στο τι καθορίζει ως σωστό η υπάρχουσα τάξη πραγμάτων.
Το αστικό εθνικό κράτος γίνεται πιο ευέλικτο δίνοντας αρμοδιότητες τόσο σε ευρωπαϊκό επίπεδο όσο και στην τοπική αυτοδιοίκηση στους δήμους και τις περιφέρειες .
Αυτό δεν συνεπάγεται πως οι περιφέρειες και οι δήμοι αποκτούν- όπως είπαμε – πραγματική και ουσιαστική αυτονομία. Η αυτονομία που έχουν σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό καθορίζεται από τους νόμους της αγοράς , τους νόμους του κεφαλαίου και των πλαισίων που αυτοί διαμορφώνουν.
Κατά συνέπεια χάνουν αντί να κερδίζουν από λαϊκότητα και μετατρέπονται σε σκληρούς κόμβους του αστικού δικτύου που ξεκινά από τις Βρυξέλλες και καταλήγει στο δήμο.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή μια πραγματική αριστερή λαϊκή αυτοδιοίκηση και δεν μιλάω με όρους επανάσταση αλλά μιας φιλολαϊκής διαχείρισης, όπως συνέβαινε σε ένα βαθμό στο παρελθόν.
Υπάρχει άραγε η δυνατότητα μιας πραγματικής λαϊκής αυτοδιοίκησης και μιας πραγματικής αποκέντρωσης;   Ναι εφόσον σε ένα τοπικό, περιφερειακό, εθνικό και διεθνικό επίπεδο η οικονομική, κοινωνική και πολιτική εξουσία  περάσει στην εργαζόμενη πλειοψηφία .
Αφού δεν υπάρχουν αυτές οι συνθήκες γιατί συμμετέχετε στις εκλογές; Και ακόμη ένα ερώτημα αν τύχει και πάρετε την εξουσία του δήμου ή της περιφέρειας τι κάνετε;
Ερώτημα πρώτο, απάντηση:
Η εξέλιξη των πραγμάτων είναι  απόρροια της σχέσης και της αντίθεσης των «από πάνω» και των «από τα κάτω», όπως έγραψα και πιο πάνω. Η δική μας παρέμβαση, η παρουσία και η δράση της Αριστερής Παρέμβασης έχει σχέση , έχει σκοπό να μεταφέρει την φωνή του αγώνα των «από τα κάτω», να γίνει δυναμώσει τον αγώνα των «από τα κάτω», να γίνει ο πυροκροτητής του αγώνα των «από τα κάτω».
Ως τμήμα του κόσμου των «από τα κάτω», θέτει ως στόχο να οργανώσει τον αγώνα τους, να μεταφέρει αυτόν τον αγώνα σε όλα τα επίπεδα, διατηρώντας καθαρή και ζωντανή μια συναντίληψη: η σωτηρία του προλεταριάτου, η σωτηρία της εργατικής τάξης είναι έργο αυτής της τάξης. Κατά συνέπεια δεν έχει ως στόχο και δεν είναι σωτήρας κανενός.
Ερώτημα δεύτερο, απάντηση.
Δεν μπορούμε να αρνηθούμε αυτό το ρόλο που μας έδωσε ο λαός με την ψήφο του, μόνο που ο λαός πρέπει και γνωρίζει πολύ καλά πως μπορεί να βασιστεί σε εμάς αν θέλει να σηκώσει μπαϊράκι και να  μετέχει σε μια διαρκή επαναστατική διαδικασία. Αλλιώς είναι σαν να τους κοροϊδεύουμε, σαν νέοι Συριζαίοι.
Κατά συνέπεια ως Αριστερή Παρέμβαση στα Γιάννενα και στην Ήπειρο θέλουμε την ψήφο θέλουμε την στήριξη για να εκφράσουμε αυτή την διάθεση , αυτή την στάση της λαϊκής και εργατικής αντίστασης , της ταξικής εργατικής σύγκρουσης και στο τοπικό επίπεδο και ενάντια στους ντόπιους αστούς
Και αυτό είναι που μας κάνει διαφορετικούς από τις άλλες παρατάξεις, αυτό είναι το διαφορετικό που προσάπτουμε
outlet roermond

avatar

Δημήτρης Αργυρός

ΑΣ ΙΧΝΗΛΑΤΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ. ΑΣ ΠΕΡΙΠΛΑΝΗΘΟΥΜΕ ΣΤΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ . ΓΙΑΤΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΑΠΟ ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ . ΓΙΑΤΙ ΟΥΤΟΠΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΤΟΠΟ ΚΑΙ ΤΟ ΑΔΥΝΑΤΟ. ΓΙΑΤΙ ΟΥΤΟΠΙΑ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ.

Αφήστε μια απάντηση